Każdy właściciel pojazdu zdaje sobie sprawę jak kluczowy dla bezpieczeństwa jazdy jest wybór właściwych opon. Mimo to, że w Polsce zimy rzadko są mroźne i z opadami śniegu, użytkowanie opon letnich cały rok nie jest rozsądnym pomysłem. W okresie chłodów, kiedy jezdnie robią się oblodzone warto przemyśleć zmianę opon letnich na zimowe, bądź alternatywą jest zakup kompletu opon całorocznych. Jest to na pewno rozwiązanie bardzo komfortowe, nie wymagające zmiany ogumienia dwa razy w roku. Wielu właścicieli samochodów zadaje sobie pytanie czym różnią się tego typu opony od sezonowych, a nade wszystko, czy są one w stanie zapewnić właściwą przyczepność podczas ujemnych temperatur i śliskich dróg? Dla kogo opony wielosezonowe będą dobrym rozwiązaniem? Czy zakup jednego zestawu opon całorocznych jest bardziej opłacalny od tych sezonowych?

Jakie są różnice pomiędzy oponami sezonowymi a całorocznymi? 

Zadaniem opon jest zagwarantowanie dobrej przyczepności, i jednocześnie bezpieczeństwa podczas jazdy. Aby tak się stało, powinny być one dobrze dopasowane do warunków atmosferycznych. Inaczej zbudowane są opony dedykowane do jazdy w upale, a inaczej takie, których korzysta się w zimne, śnieżne dni. Opony całoroczne są w pewnym sensie kompromisem. Opony wielosezonowe powinny sobie poradzić w każdych warunkach. Na rynku dostać można trzy rodzaje bieżników wykorzystywanych zarówno w modelach całorocznych, jak i letnich: symetryczne, asymetryczne oraz kierunkowe. Rzeźby w oponach całorocznych posiadają cechy zimowe i letnie. Można powiedzieć, że taki bieżnik ma dwie strony – letnią i zimową. Opony całoroczne różnią się od tych sezonowych również mieszanką, jaka została wykorzystana do wytworzenia gumy. Jest ona dostosowana zarówno do jazdy w ujemnych, jak i wysokich temperaturach. Warto także wspomnieć, że opony całoroczne najlepiej się sprawdzą w przypadku samochodów jeżdżących głównie w mieście i na krótkich trasach. Samochody, które rocznie jeżdżą ponad 15 000 km muszą posiadać opony sezonowe.

Jakie są wady i plusy opon całorocznych?

Opony całoroczne są mniej kłopotliwe w użytkowaniu od opon sezonowych. Nie ma potrzeby wymieniać ich dwa razy w roku, a tylko raz na jakiś czas zdjąć je, aby zamienić miejscem. Bez wątpienia, nie musimy martwić się przechowywaniem dodatkowego kompletu opon. Przy oponach całorocznych nie trzeba się martwić, że zastaną nas przedwczesne mrozy, co w przypadku opon letnich może nie być bezpieczne. Oczywiście opony całoroczne pozwolą również na oszczędności, ale trzeba liczyć się z tym, że posiadają one pewne minusy. Na rynku są dostępne modele, które lepiej radzą sobie w warunkach zimowych, inne z kolei w warunkach letnich. Z tego powodu niezbędne jest pójście na kompromis. Opony wielosezonowe w czasie ujemnych temperatur posiadają cechy podobne do opon zimowych średniej półki, jednak trochę gorzej sprawdzą się latem na suchej nawierzchni od dobrej jakości opon letnich. Można powiedzieć, że opony całoroczne są oponami zimowymi.

Opony sezonowe i całoroczne – dla kogo?

Kupno opon jest zasadniczym wyborem, przed którym wcześniej czy później stanie każdy właściciel samochodu. Trzeba dokładnie go przemyśleć, żeby podróż samochodem była wygodna i bezproblemowa. Jeśli posiadamy jakiekolwiek wątpliwości, należy udać się do profesjonalnego sklepu i porozmawiać ze specjalistą. Tego rodzaju sklepy można spotkać niemal w każdym dużym mieście takim jak Warszawa, Wrocław, Poznań (opony w Poznaniu) czy Łódź. Generalnie zakłada się, że opony wielosezonowe są odpowiednim rozwiązaniem dla osób, które jeżdżą głównie po mieście do 15 tysięcy kilometrów rocznie.